вівторок, 15 вересня 2009 р.

Земельний акт – за місяць!


В усі часи земля-годувальниця становила для українців найвищу цінність. Вона є сутністю України, національним скарбом, і по-праву має належати її громадянам. У той же час земля залишається об'єктом постійної дільби, тому часто-густо її цінність вимірюється терпінням.
Більшість громадян України володіють земельними ділянками, городами, садибами і мають право безкоштовного отримання акту землекористування. Однак впродовж ось уже багатьох років пересічні громадяни стикаються з рядом перешкод.
На щастя, олександрійці не залишаються зі своїми проблемами сам на сам.  Зокрема, на основі вивчення та аналізу численних звернень від громадян народний депутат від БЮТ Валерій Кальченко звернувся до Держкомзему. Питання приватизації землі, котре стосується усіх українців, нарешті вирішено на державному рівні.  
У Києві 11 вересня відбулася Всеукраїнська нарада з організації безоплатної видачі громадянам актів на землю для великої кількості людей в Україні, які мають на це право. Нараду очолила прем'єр-міністр України Юлія Тимошенко, в президії були присутні всі заступники ключових міністерств, голови центральних/обласних/міських/районних/ селищних рад, представники Державного земельного кадастру. Директор державного підприємства «Головний інститут землеустрою» Черкаської обл. В.М. Кличко, виступаючи з доповіддю, зауважив, що нарада такого рівня, присвячена вирішенню проблем набуття громадянами прав на землю, проводиться вперше. «Я працюю в системі 30 років, і я не пам'ятаю такого рівня наради», – сказав В.М.Кличко, викликавши схвальні аплодисменти. У роботі наради, що відбулася у палаці Жовтневому (на фото), взяли участь керівник Держкомзему О.М. Кулініч, міністр аграрної політики, новостворена асоціація сільських і селищних рад, представники асоціації міст і малих міст, представники обласних рад – словом, зібралися не тільки чиновники, а й представники місцевих органів самоврядування. Прем'єр-міністр висловила занепокоєння тим, як зараз люди сприймають і бачать владу на фоні проблем, пов'язаних з отриманням актів. У зв'язку з цим Юлія Володимирівна виказала прагнення докорінної зміни такого враження про всю систему влади, що опікується земельними питаннями: «Від Вас, шановні друзі, які сидять в президії, і від мене залежить – зробимо чи не зробимо. І сподіваюсь, що вистачить у нас і сил, і натхнення, і бажання це зробити».
Як зазначила прем'єр, 6,4 млн. людей, яким сьогодні ще невидані акти землекористування, це, здебільшого, люди похилого віку, які переважно мешкають у сільській місцевості. Ці люди почувають себе незахищеними і самотніми у своїх проблемах. 6 млн. людей, які вже отримали державні акти землекористування, на думку прем'єра, пройшли крізь неймовірні тортури бюрократії і здирництва. Для порівняння, за 6 млн. актів, які вже отримано, заплачено майже 10 млрд. грн. з бюджету. Гроші дуже великі, але ще більше, переконана Ю.Тимошенко, витягнуто з кишень громадян приватними підприємствами. Тільки офіційно приватні послуги з оформлення держактів землекористування забрали у людей понад 13 млрд. грн. Для забезпечення результативності нової системи видачі актів уряд вніс усі необхідні  зміни в нормативні акти. Незважаючи на те, що всі навколо говорять про утопічність нової процедури, Юлія Володимирівна вірить у результативність злагодженої роботи усієї вертикалі влади. У ході наради вона наголосила: «На сьогоднішній день ми повністю започаткували нову систему і нову форму спілкування з громадянами». Попередня система видачі працювала надто повільно й неефективно, адже 350 тис. актів за рік – це катастрофічно мало. Фінансування нової процедури оформлення актів передбачено постановою Кабміну № 844 від 5 серпня 2009 р., а також іще двома новоприйнятими постановами, що містять доповнення. Систему видачі державних актів землекористування Юлія Володимирівна бачить як систему спілкування між людиною, державою і місцевими органами самоврядування.
Перше, що мусить зробити громадянин на шляху отримання акту – звернутися до місцевої ради – сільської, селищної або міської. Таким чином, потрібно надати всього 4 документи:
1)      заяву про те, що громадянин хоче отримати акт на володіння земельною ділянкою;
2)      копію паспорту;
3)      копію документу, що підтверджує ідентифікаційний код громадянина;
4)      копію документу, котра засвідчує, що земельна ділянка дійсно належить громадянину.
Таким документом може бути витяг з рішення сільської/селищної/міської ради або інших установ. Громадянин передає документи спеціально уповноваженій особі, і саме з цього моменту починається відлік 30-ти днів. Рівно через 30 календарних днів людині повинні вручити акт на право власності земельної ділянки. Якщо люди похилого віку не мають змоги особисто віднести документи у місцеву раду, у такому випадку вони можуть за довіреністю  передати документи членами своєї родини чи уповноваженими особами. Коли всі документи є (включно з рішенням ради відповідного рівня), весь комплект документів місцева рада зобов'язана передати до регіонального органу Держкомзему. Ключовою позицією спрощеної процедури є той факт, що відлік 30-ти днів починається з того моменту, коли у людини прийняли відповідні документи. Це має убезпечити перетворення місячного терміну у роки очікування людиною свого законного акту на володіння землею.
Ще один важіль в організації видачі актів – система контролю, яку започаткувала прем'єр-міністр. У першу чергу, контроль стосуватиметься Мінфіну. Кошти, які потрібні на вересень, уже перераховано на рахунки Держкомзему, а уся смуга фінансів до кінця року розпланована помісячно і виплачуватиметься день удень. Проте не в тих обсягах, котрі бралися з бюджету у попередні роки. Собівартість кожної послуги детально перевірена, тому фінансування буде виваженим. Раніше приватні структури за всі етапи оформлення акту землекористування вимагали непомірно велику суму – 6,5 млрд. грн. Підрахувавши ціну комп'ютерів, транспорту, пального, заробітну плату працівників, ціну паперу, друк актів тощо, виявили, що сьогодні послуги обійдуться всього у 507 млн. грн. Фінанси виділені. Та цього недостатньо, аби контролювати увесь процес видачі актів.
Юлія Володимирівна переконана, що коли громадяни почнуть подавати заяви до рад, то кількість заявників значно перевищить 6,4 млн., тому відповідальні органи влади мають бути готові до цього. Уже сьогодні багатьох хвилює питання, а як діяти у разі, коли результативність такої системи виявиться низькою? Відповідь прем'єра лаконічна: «Змінювати кадри».
Тимошенко запевнила, що уряд вестиме жорсткий контроль за діяльністю усієї системи виконавчої вертикалі влади. Нові ліцензійні умови дадуть змогу державі контролювати приватні підприємства, що видаватимуть акти, буде відстежуватися кількість прийнятих заяв на оформлення актів землекористування, кількість виданих актів. Прем'єр щотижня особисто відслідковуватиме роботу гарячої телефонної лінії. Якщо у Вас є зауваження чи запитання, телефонуйте на стоканальну гарячу телефонну лінію. Дзвінки приймаються безкоштовно за номером  8 800 507 30 90 з 8:00 до 21:00 з понеділка по суботу.
Як було проголошено на нараді, за втілення нової програми у життя пунктом №1 відповідає прем'єр-міністр, а пунктом №2 – очільник Держкомзему Олег Кулініч. Зазначимо, державний комітет України із земельних ресурсів зайнявся визначенням реальної кількості громадян, котрі мають право отримати акти. Як стало відомо тепер, унаслідок складності процедури оформлення лише 6 млн. громадян за 16 років отримали це право. У ході наради О.М. Кулініч підтвердив реалістичність спрощеної процедури отримання актів на право власності земельними ділянками. Крім того, Кулініч заявив, що Держкомзем вкладеться у 30 календарних днів, хоч це і є надвипробуванням. Зі свого боку, заступник генерального директора державного підприємства «Центр Державного Земельного кадастру» Т.Г. Гайдук зауважила, що нова система видачі актів та їх обліку забезпечить ефективне використання земельних ділянок приватними особами – громадянами України і, що найголовніше, дасть можливість реалізувати свої конституційні права незахищеним верствам населення.
Протягом багатьох років Держкомзем України був об'єктом для різних експериментів, що спричинило втрату значного кадрового потенціалу. Тож у ході наради окремо піднімалося питання поповнення кадрів. Потенціал землевпорядної служби мають намір забезпечити за рахунок залучення пенсіонерів, за безробітню молодь мова не йшла.
Заданий темп роботи – колосальний, адже обсяг робіт 18-ти років потрібно виконати за 4 місяці. Темпи оформлення держактів на право власності земельних ділянок будуть надшвидкими. Всього за 1 секунду по Україні встигатимуть оформити 3 акти. Як зазначила заступник генерального директора держпідприємства «Центр Державного Земельного кадастру» Т.Г. Гайдук, станом на 14 серпня право отримати держакти на землю мають 15,5 млн. громадян.
Як бачимо, уряд поставив перед собою такі задачі, вирішення яких можливе тільки за умови наявності командного духу і бачення спільної мети. І в першому, і в останньому прем'єр-міністр України впевнена: «...я не пам'ятаю, щоб наша команда звертала...з наміченого шляху і щось не доводила до логічного завершення».

1 коментар: